Google geeft voor elk zoekwoord een kwaliteitsscore. Het heeft invloed op de CPC’s, de advertentiepositie en het vertoningspercentage dat je krijgt. Het zal bepalen hoe winstgevend jouw zoekmachine marketing campagne kan zijn. Hoewel Google algemene richtlijnen geeft om het te verbeteren, heeft het nooit onthuld hoe deze score in detail wordt berekend.
De basis: wat is de kwaliteitsscore?
De kwaliteitsscore is hoe Google de kwaliteit en relevantie van jouw zoekmachine marketing zoekwoorden beoordeelt met betrekking tot de advertentie-exemplaren, jouw bestemmingspagina en uiteindelijk de gebruiker. De kwaliteitsscore krijgt een cijfer van 1 tot 10 en 10 is de hoogste.
Google past met haar zoekmachine marketing een bonus of boete toe op de prijs die per klik voor dit specifieke zoekwoord wordt betaald, afhankelijk van de score. Simpel gezegd: hoe hoger uw kwaliteitsscore, hoe lager de kosten per klik. Om de positie van de advertenties op de pagina’s met zoekresultaten voor zoekmachines te bepalen, controleert Google de biedingen en kwaliteitsscores van alle concurrerende advertenties en rangschikt ze.
Max. CPC X kwaliteitsscore = advertentiepositie
Om de positie op de pagina te verbeteren, heb je twee mogelijkheden: het bod verhogen of de kwaliteitsscore verbeteren. Daarom is het belangrijk om de score te verbeteren om de CPC (kosten per klik) te minimaliseren.
Zoals officieel verklaard door Google, worden drie componenten ingevoerd in de indicatoren van de kwaliteitsscore: klikfrequentie (CTR), advertentierelevantie en bestemmingspagina-ervaring. Elk kan worden beoordeeld: onder het gemiddelde, gemiddeld of bovengemiddeld. Gemiddeld betekent de gemiddelde score vergeleken met de concurrenten die op hetzelfde zoekwoord bieden.
De echte zoekmachine marketing truc is om te begrijpen hoeveel gewicht aan elke indicator wordt gegeven? Is deze weging statisch of hangt deze af van branches of pagina’s? Is er een verband tussen zoekwoorden in een advertentiegroep? Houd er rekening mee dat een hoge kwaliteitsscore de manier is waarop Google zegt dat de advertentie voldoet aan de behoeften van hun gebruikers. Hoe meer je voldoet aan de behoeften van jouw potentiële klanten, hoe meer ze tevreden zullen zijn met de advertentiebeleving van Google, des te minder brengt Google je in rekening voor de klik op de advertentie.